:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
جمعه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۶
:: English Section
P اخبار
از ميان ايميل هاى دريافتى؛ امتحان ارشد،ارزیابی دانشجو یا بیلبورد طراح سئوال !

هرساله اواسط بهمن ماه آزمون کارشناسی ارشد برگزار می شود، آزمونی که هدف آن می باید ارزیابی دانش و فهم کسب شده حاصل از چهارسال تحصیل در این رشته باشد تادر نهایت جواز ادامه تحصیل دردانشگاه را صادر کند.
اما این ارزیابی چقدر صحیح می تواند باشد و کدامین توانایی های دانشجویان مورد ارزیابی قرار می گیرد مسئله ای است که خود جای تحقیق و ارزیابی دارد. در این مقاله نگاهی اجمالی به نحوه ارزیابی آزمون رشته معماری-معماری می پردازیم با این نظر که دیگر شاخه های معماری هم کم و بیش شرایط مشابه ای دارند.
دروس فنی ساختمان
این بخش شامل تنظیم شرایط محیطی، تاسیات الکتریکی و مکانیکی ، ایستایی و سیستم های ساختمانی عناصر، جزییات و مصالح ساختمانی می شود . بخش اعظم سوالات مطرح شده تصاویری هستند که عیناً در کتابها و جزوات اساتید شناخته شده این رشته موجود هستند و داوطلب اگر تصاویر و اسم های موجود در کتاب ها و جزوات مربوطه را بخاطر سپرده باشد می تواند بیشتر سئوالات را پاسخ دهد و یا باحفظ کردن فرمول ها وضوابط برای پاسخگویی به بخشی از سئوالات کفایت می کند ، در کل شاید بتوان گفت برای پاسخگویی به سئوالات احتیاجی به دانش کسب شده در چهارساله گذشته نیست و داوطلبان می توانند با مطالعه منابع معرفی شده راه چهارساله را در چند ماه بروند! حتی اگر داوطلب این چهارسال رشته دیگری( بطور مثال برق،کامپیوترو...) خوانده باشد . دور از انتظار نیست که بهترین نتیجه در اکثر بخش ها برای داوطلبینی باشد که از توان حفظی بالاتری برخوردارباشند.
اما اینکه فهم هرچیزی ازبخاطر سپردن آن حاصل نمی شود امری بدیهی است ،اما طرح اینگونه سئوالات حفظی در درس فنی وفهمی آزمون معماری با چه هدفی صورت می گیرد را می توان با مطابقت منابع معرفی شده وسئوالات متوجه شد.در حقیقت داوطلب برای پاسخ صحیح زدن به سئوالات گزینه ای بجز مطالعه کتاب ها وجزوات طراح سئوال و یا شرکت در کلاس ایشان را ندارد.اینگونه طراحی آزمون غیر از سطحی کردن ارزیابی ممکن است باعث محرومیت عده ای از داوطلبینی شود که به هر دلیلی به این منابع دسترسی نداردهرچند که استحقاق قبولی در آزمون و ادامه تحصیل در دانشگاه را داشته باشند.
از جنبه دیگر جای پرسش است که آیا مولف این منابع یا طراح سئوال ، که بی شک خود مسلط بر اشکال و مفاهیم کتاب های تالیفی خود است، توانسته با اتکا به این اطلاعات دستاوردی در سازه،تاسیسات وتنظیم شرایط محیطی معماری جهان داشته باشد؟
واینکه مطالعه این منابع به چه میزان در شناخت خصوصیات وکارکرد مصالح ساختمانی می توانند نقش داشته باشد؟
در بخش تاریخ و مبانی نظری ،قسمت تاریخ از وزن بیشتری نسبت به بخش مبانی برخوردار است و غالب سئوال ها، داوطب را در مورد نام ها ، تصاویرمکان ها مورد پرسش قرار می دهد که جوابگویی به این پرسش ها مستلزم حفظ کردن تصاویر،نام مکان ها ، سبک ها وحتی افراد است . در حقیقت تفاوتی ماهیتی با امتحان تاریخ رشته های نظری ندارد.
در صورتیکه به نظرمی رسد برای یک معمار نحوه مواجه شدن معماران پیشین وهم عصر خود با معماری وشهرسازی وکسب تجربه ودرس گرفتن از آنها مهمتر از به خاطر سپردن اسم وآثارآنها باشد، وهمین طوردر مورد سبک ها ونظریه ها، آشنایی با نحوه چگونه نگریستن به معماری و جهان بینی مهم تر است تا بخاطر سپردن اینکه چه کسی کدام ایده را داده و درکدام سبک کار کرده. بی شک در هنگام آشنا شدن با بناها و راه حل معماران آنها با نام معمار بنا هم آشنا می شویم ،اما عکس این قضیه جای سئوال و تامل دارد ،دور از ذهن نیست که داوطلب با دیدن اینگونه سئوالات اهمیت بیشتری به حفظ کردن اسم ها بدهد تا فهمیدن و پیداکردن راه حل.
بطور کلی دررشته معماری به چه شکلی،به چه نحوی ،چگونه ،مهم تر از چه کسی ،چه تاریخی،کجا به نظر می رسد زیرا که حفظ کردن اطلاعات منجر به درست فکر کردن و تولید راه حل برای معماری نمی شود.ساختمان های بی اصول وبی هویت امروزکه بدون در نظر گرفتن موارد اقلیمی و فرهنگی ساخته می شوند هم گواه همین موضوع هستند که از گذشتگان نام ، شعارها وظواهر کارشان در معماری امروز ایران نمود داشته ، نه نحوه فکر کردن ومواجه شدن با شرایط.
آیا دانستن نام معمار مسجد جامع عباسی کمکی به فهم ما از معماری این مسجد و نگرش وراه حل معمارش می کند؟
و یا فهمیدن تفاوت مسجد جامع اصفهان وکرمان چه نتیجه ای برای معماری ومحیط آکادمیک معماری دارد؟
درک عمومی منظر هم از این قاعده مستثنی نبوده و بیشتر از داوطلب در مورد تصاویر، نام ها و تفاوت باغها و سبک ها پرسش می کند تا چرایی پیدایش باغ ها و راه کارها و نحوه برخوردمعماران با محیط پیرامون وطبیعت.
درک عمومی معماری
این قسمت شاید نزدیک ترین قسمت به حوزه سنجش فهم معمار باشد و با طرح سئوالاتی تجسمی و تحلیلی قسمتی متفاوت از دیگر بخش ها است با این حال در این قسمت هم گاهاً­ می توان سئوالاتی رو دید که عین جمله وعکس کتاب منبع مطرح شده وگزینه درست گزینه موجود در منبع است.
بدون شک اینگونه ارزیابی بصورت مستقیم باعث ضعیف شدن معماری کشورمی شود زیرا که سواد دانشجویان آینده معماری بیشتر بروی حفظیات است تا شناخت،فهم،ادراک ومهارت.
وبه دنبال آن باعث می شود معماران فردا معمارانی شوند که پایه داتش خود را با ورق زدن وکپی کردن وبخاطر سپردن مطالب کتابها، مجلات وسایت ها پی ریزی کرده باشند نه بر تفکر،­تجزیه وتحلیل.
یادمان نرود که دانشجویان امروز معماران ساختمان های فردا می ­شوند وساختمان های فردا سازنده انسان های فردا

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری