:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
:: English Section
P اخبار
اولین انتقاد از پل جوادیه؛ "اگر پل جواديه در محله‌اي غير از اين ساخته مي‌شد، اينقدر جلب توجه نمي‌كرد..."

نویسنده روزنامه شرق هرچند با احتیاط، تلاش کرده است نکاتی را که اینروزها در مورد پل جوادیه موکدا تکرار می شود به چالش بگیرد؛ در ادامه مطلب این روزنامه را در مورد اثر مشاور ره شهر، که نقطه اتکایی تبلیغات شهرداری شده است، می خوانیم:

جواديه 1


شايد اگر پل جواديه در محله‌اي غير از اين ساخته مي‌شد، اينقدر جلب توجه نمي‌كرد. طرح آوانگارد اين پل تا حدود زيادي در كنتراست با تصور ذهني تهران از محله جواديه تهران، به عنوان يكي از قديمي‌ترين محله‌هاي جنوبي پايتخت، شرايطي را به وجود آورده تا اين پل بهتر ديده شود. چه‌بسا اگر مشابه همين طرح در يكي از تقاطع‌هاي شمال تهران ساخته مي‌شد، هم‌رديف پل‌هاي ارتباطي مهم تهران قرار مي‌گرفت و اينقدر اهميت پيدا نمي‌كرد.

يكي از اصول طراحي بناها و سازه‌هاي مهم شهري، نحوه تعامل آنها با محيط اطراف است.

يكي از تعاملات، تعامل با محيط اجتماعي پيرامون است كه در اين پروژه، بر پايه «كنتراست» ساختمان مدرن پل با بافت قديمي و خاص محله جواديه تعريف شده است.

اين كنتراست از يك سو باعث مي‌شود اين پل، به عنوان دردانه‌اي متفاوت جلوه‌اي مضاعف داشته باشد و از سوي ديگر احتمالاً زمينه را براي تجربه‌هاي مدرن بعدي در منطقه فراهم مي‌كند.

به هر حال بايد منتظر ماند و ديد آيا بعد از اين دست معماران براي انجام تجربه‌هاي نو در طراحي ساختمان‌هاي اين منطقه بازتر از قبل خواهد بود يا نه؟


جواديه 2
گفته مي‌شود پل جواديه بناست تا يكي از نمادهاي معماري مدرن پايتخت در آستانه دهه 90 باشد. ايده اوليه طرح، بر اساس فرم سوزن قطار شكل گرفته كه با توجه به عبور پل از روي چند خط متقاطع راه‌آهن و حضور پررنگ قطار در منطقه، ايده بي‌ارتباطي نيست.

الهام گرفتن از چنين ايده‌اي، اما براي ساختن يك نماد هم‌تراز نمادهايي هويتي مثل برج آزادي يا برج ميلاد، به هيچ عنوان كافي نيست. بنابراين بايد در ساختمان اين پل دنبال ويژگي‌هاي فرماليستي ديگري گشت كه بار هويتي بيشتري از «سوزن قطار» داشته باشند.

فرم نماي جنوبي كمان كششي ستون پل، به نوعي اين تصور را به وجود مي‌آورد كه جهت غالب حركتي پل، از جنوب به شمال ترسيم شده و نماي جنوبي ورودي پل، كاركردي دروازه‌مانند دارد.

منظره اين پل از قطارهاي ورودي و خروجي از محور غربي ايستگاه مركزي راه‌آهن ديده مي‌شود. همچنين پل جواديه يكي از معدود ساختمان‌هايي است كه از هواپيماهاي پرواز داخلي در حال فرود به فرودگاه مهرآباد، قابل مشاهده و تشخيص است. بايد منتظر ماند و ديد آيا پل جواديه نماد تازه‌اي براي تهران خواهد شد يا نه؟

جواديه 3
آيا پل جواديه زيباترين پل خاورميانه است؟ پل جواديه بي‌ترديد يك اتفاق در معماري شهري تهران است، اما بايد با احتياط زيادي به اين سوال پاسخ گفت. بار زيبايي‌شناسي اين پل، روي فرم خاص طراحي سازه كششي آن قرار گرفته است.

بيش از هر چيزي صحبت درباره زيبايي منحصربه‌فرد پل، مربوط به انحناهاي كمان اصلي در امتداد خط پل و دو پايه ستون اصلي است كه در آن هم حرف زياد است.

اگرچه در زيبايي اين قوس‌ها از نماهاي هم‌سطح پل تقريباً ترديدي وجود ندارد، اما مي‌توان در مورد نماي همين قوس‌ها از پايين با توجه به امتداد كشدار پايه‌هاي ستون كمي صحبت كرد. به جز از سازه پل مي‌توان درباره پيچ انتهايي پل در قسمت شمالي هم اندكي تامل كرد.

پيچ تند اين قسمت، تقريباً يكپارچگي پل با مسير را تحت تاثير قرار داده، اگرچه به نظر مي‌رسد اين پيچ به دليل ملاحظات اجرايي در محل تقاطع تعبيه شده است. پل جواديه يكي از تجربه‌هاي مهم است كه به‌رغم مشكلات زيادي كه به بسياري از طرح‌هاي آوانگارد اجازه كار نمي‌دهد، به اينجا رسيده، اما بايد با احتياط قضاوت كرد كه آيا اين پل، زيباترين پل خاورميانه است يا نه؟


مرجع : روزنامه شرق

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری